I wanna see her so that I can say: Hey Kate!

Imorgon släpper Kate Bush sitt första album på tolv år i Sverige. Jag är egentligen för gammal för dylik idoldyrkan men när det gäller mig och Kate och vår speciella relation faller jag gång på gång tillbaka till pubertal besatthet. Man kan egentligen inte beskriva det som annat än regression till något slags tonårsstadie: Ingen annan gillar Kate som jag gör! Ingen annan började lyssna på Kate innan jag gjorde det- alla andra är bara opportuna vindflöjlar som vill hänga på den nya vurmen för Kates musik som kommit det senaste året! Hon är min! Jag är speciell!

Jag upptäckte Kate när jag var tio år. Vi hade precis fått kabelteve och som pausunderhållning i listprogrammet Chart Attack på gamla Super Channel visades Wuthering Heights: en video som redan då måste känts smått antik. En storögd Kate dansade in i softat ljus med vit spets och skrek ut sin passion som vore hon besatt. Men den som blev besatt var istället en tioårig pojke i Eskilstuna. Vem var denna flicka? Hur kunde hon sjunga med den Rösten? Och Låten sedan- det lät inte alls som något samtida- åttiotals plinketiplonk- och inte heller som någon äldre musik jag visste om. "Äldre musik" måste då i min uppfattning  inskränkt sig till Beatles och Stones. När sedan The Sensual World släpptes året därpå fick jag återigen se den galna tanten i långklänning- lite äldre, lite rundare, men fortfarande lika drömskt vacker. Just den vinylskivan var en av de första jag inhandlade helt själv, för 99 kronor på Domus skivavdelning. Förälskelsen hade bara tagit sin början.

Och nu sexton år senare kommer jag springa till skivbutiken så fort jag bara hinner imorgon för att få lägga mina händer på den efterlängtade dubbel-cd:n. Kanske inte riktigt lika musikaliskt förälskad som förr. Men likväl kommer jag svära åt alla yngre fans som står bredvid mig i butiken. De ska fan inte tro att de gillar Kate lika mycket som jag.
Kate

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback