Things have an end but feeling is infinite

Först var jag med kära moster Luule och hennes väninnor Birgitta och Valeria och drack årets första glögg, med pepparkakor och mögelost. Min moster är nog, med sina 73 år, den äldsta vän jag har, om man nu kan vara släkting och vän på samma gång. Vi har vår smak för vin och vårt grå hår gemensamt. Och, icke att förglömma, mörk choklad och På Spåret. Jag vet inte om jag är en tant som låtsas vara ung man, eller en ung man som försöker vara tant.

Pratade med
Kristoffer lite senare om ålder, både om diskriminering på grund av den och fixering vid den. Att bli äldre är nog ett av mina favoritämnen att diskutera- förmodligen för att vi ofrånkomligen funderar över vårt åldrande. Och jag kom fram till under diskussionens gång att, ja, jag är nog en åldersdiskriminerare. Eller jag skulle snarare kalla mig en åldersanpassare. Min moster är en vän, men jag pratar inte med henne som jag skulle göra med mina yngre vänner. Hey, jag pratar nog inte på samma sätt med mina vänner i 20-årsåldern som jag gör med de runt trettio. Naturligtvis är det skillnad mellan individer, men jag tror också att de är generationsskollander och skillnader mellan olika livsstadier. Jag kan och har nog egentligen ingen avsikt att behandla alla lika. Om jag behöver hjälp går jag nog först till en person som är äldre, erfarnare och visare än jag. Ålder spelar roll. För mig.

Och via Nicklas fick jag äntligen höra Moneybrothers version av favvo-Kirstys They Don't Know- möjligtvis den bästa låten någonsin. Och den låter finfint nu också, som om det vore möjligt att förstöra den Låten. Och herr Wendin har vist nog tagit bort Kirstys "Baby". Det gick liksom inte att toppa.

Kommentarer
Postat av: Micke

Känns som jag borde slänga in riktigt bra kommentar nu, men hetsätning av godis efter sund kvällmåltid gör att det bara snurrar i huvudet.
Det känns som jag håller med dig totalt. Men kanske har jag missuppfattat dig ändå. Det jag vill påpeka är att ålder har betydelse. Jag umgås bra med allt från lilla kristoffer på snart 21 år till Annaa och sina 54 eller vad det nu är. Dricker pilsner med båda. Snackar oerhört mycket skit med båda. Går på spelningar med båda. Egentligen är det inte sån stor skillnad mellan dom. Men ändå är det. För när man sitter och gastar vid bardisken på Carmen med Annaa så dyker det upp små berättelser som utspelade sig långt innan jag var född. Och när jag sitter med kristoffer och tjafsar i min lägenhet så gör jag liknade utspel som Annaa.
Ålder har betydelse. Inte på det sättet att man ska vara på ett specefikt sätt för man är innehavare av en viss ålder. Men det betyder. Och jag hatar oftast vissa äldre män. Äldre män som muckar med mig på jobbet. Och äldre galna män som inte låter sina ex gå vidare och göra mig lycklig.

Postat av: Annaa M

Hm, eftersom jag nu är omnämnd så. Har funderat jättemycket. Nä, faktiskt, jag tror inte alls det har med åldrar att göra. Hur man beter sig, hur man är. Stod med min kompis Caje en gång "på stan" i Uddevalla och såg min mammma komma emot oss. Caje sa "usch nu kommer din morsa, jag vet aldrig hur man ska vara med morsor". Caje och jag har haft otroligt mycket roligt, har druckit förfärande mängder alkolhol ihop, hon är fem år yngre än min morsa och sålunda 30 år äldre än mig.

Det handlar mer om hur man är tillsammans med olika personer än om ålder.

Funderar över hur man är. Tar dotter till hjälp. När är jag som barnsligast? Vi vet svaret lika bra båda två; Med Gunilla! Gunilla är 6 år yngre. Sen frågar jag samma dotter 17 när jag är som mest vuxen. Och hon säger; "det är nog med Tomas, han är ju typ väldigt vuxen själv, eller hur?"

Alltså åldrar är bullshit. Man är som man är med olika människor. Typ väldigt obekväm med någon som anser sig vara ens vän och typ väldigt bekväm med någon som är en ny bekantskap.

Äh, när folk är typ 20 är de vuxna. Då vill jag umgås som vuxna människor med dem. Har fått skit för att jag behandlat 21-åringar för hårt, "de är ju bara barn". Fan heller.

Mitt svar är alltså. Nä det handlar inte om ålder utan om vem man är.

2006-12-03 @ 04:44:37
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Brewster

Såklart, det finns andra saker som är betydligt mer betydelsefulla än just en födelseår. Vad jag ville säga var nog att det finns saker som skiljer olika generationer åt, med den gamla vanliga brasklappen att det som alltid finns väldigt stora skillnader inom olika åldersgrupper också.

2006-12-04 @ 19:21:38
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Micke

Usch nu känns det som jag gett mig in på något jag inte orkar slutföra. Men jag håller med er. Jag menar typ samma sak. Eller något.

2006-12-04 @ 20:05:55
URL: http://heysailor.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag bär inte blommig dräkt, jag färgar mitt grånande hår, jag har inget större intresse för småkakor! Jag vet att det diskvalificerar mig för viss typ av beundran och umgänge, men jag får leva med det. Jag vill inte vara någon jävla tantmascot!

2006-12-05 @ 02:00:27
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Brewster

Kanske är det för att jag själv gillar storblommigt, kakor och INTE färgar mitt grånande hår som jag är fast i gamla invanda mönster om att ålder spelar roll. Jag har inte den där moderna synen som främst vekar gå ut på att ålder inte finns. Precis som Micke säger, våra erfarenheter formar oss, och med fler och andra erfarenheter blir man en annan person. Därmed inte sagt att man är mindra värd, därmed inte sagt att man inte duger att umgås med. Idioter finnns i samtliga ålderskategorirm såväl som fantastiska människor.

2006-12-05 @ 20:34:50
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Micke

Bra Martin! Bra bra bra!!

2006-12-05 @ 21:11:29
URL: http://heysailor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback