We rule the school

Nu när terminen snart är till ända och mina kids har jobbat arslet av sig i ett par månader är det dags för mig och mina kollegor att våndas och svettas och rannsaka oss själva i tre dagar. Äntligen är det dags att sätta betyg. Och tro mig, det blir inte ,som jag trodde när jag påbörjade min yrkesbana, lättare med mer erfarenhet- för mig är det femte gången jag bettygsätter och det orsakar lika mycket huvudbry som första terminen. Vem ska premieras? Vem ska sänkas? Finns det egentligen någon absolut rättvisa? Vem är värd ett betyg- den elev som är så svag, så svag, men som kommer varje gång, kämpar enträget och visar små, små steg mot förbättring, eller den elev som skiter i allt, dyker upp bristfälligt, men som jag som lärare ändå misstänker klarar betygskriterierna för ett G?


Det är ett tufft jobb, men jag måste göra det. Ikväll sitter jag och pluggar skolverkets litteratur, kollar igenom uppsatser, gamla prov, minnesanteckningar. Om en vecka är de ödesdigra betygsdokumenten utdelade och underskrivna. Jag tror både jag och kidsen mest av allt önsklar att allt vore över. Smärtfritt.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Och om 30-40-50 år kommer det fortfarande att finnas de som grämer sig över sina orättvisa betyg, sitta och berätta för ledsna och arga barn att "så där var det på min tid också, det förändras inte, lärare sätter inte betyg efter kunskaper utan efter vad de tycker om eleven, det är de inställsamma som belönas högst, men det är lika bra att lära sig det, för det är så det fungerar ute i samhället också". Visst är det skönt med lite makt också???

Postat av: Brewster

Fast, jag tycker inte att problemet med mina elever är att de blir rasande/besvikna/storgråtande när de för orättvisa betyg. Nej, problemet är att de rycker på axlarna. Visst, jag tycker väl också att betyg inte är det viktigaste med deras skolgång, men man kunde önska sig lite mindre uppgivenhet och att de brydde sig litet mer om sina skolresultat.

2006-12-16 @ 21:16:46
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Annaa M

Har gått en tid men måste svara: OJ! Här har det inte varit annat än ett jäkla poängräknande de senaste åren, dvs sedan första barnet fick första betyget i åttan. Tabeller över hur mycket man ska höja till nästa termin och totalkoll över intagningspoängen till alla tänkbara gymnasieskolor (för säkerhets skull även i Gbg så man vet hur man skulle ha stått sig där!)
Men det är nog olika traditioner, olika skolor och så...

2006-12-22 @ 02:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback