Jealousy

Under tiden jag väntade på en försenad fikadejt slank jag in på Wettergens Bokhandel i eftermiddags. När jag vandrade planlöst mellan bokhyllorna fick jag plötsligt se ett namn på en av böckerna; ett namn jag kände igen mycket väl. Namnet är ganska ovanligt, vilket fick mig att fundera- kunde författarinnan till denna bok vara min gamla kurskamrat, tillika träningspartner? En blond, bubblande glad tjej (av den typen som alltid, hur gammal hon än är och hur gärna hon vill det eller inte, kommer kallas tjej) Kunde det verkligen vara hon? Kunde denna tjej ha skrivit en hel bok och fått den utgiven?
 
Jag slog upp den bakersta fliken och såg författarinnans bubblande glada ansikte le mot mig, mitt ibland det där schamporeklamglänsande håret. Visst var det samma tjej som jag kände för ett par år sedan.

Och jag skämdes ett tag för att jag hade tvivlat på att hon, tjejen, varit kapabel att skriva en bok. För att hon var just en blond, bubblande glad tjej. Om det hade varit någon annan, kanske en av de otaliga pretentiösa, lätt deprimerade killar med tjockbågade glasögon, som skrivit boken hade jag nog aldrig funderat på samma sätt. jag tror jag ska läsa den där boken. Och jag hoppas att jag tycker att den är fantastisk.

Kommentarer
Postat av: thilda

varför gillar man Brighton så mycket? Är de munkarna vid piren, de kalla vattnet eller alla stora stenar på stranden som gör lite små ont å gå på....Jag saknar de, villket du också verkar göra.. Ha de..

2006-02-04 @ 00:38:00
Postat av: Brewster

Munkarna gjorde jag mitt bästa för att undvika, däremot var kalla stranddopp obligatoriskt från maj till november.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback