Hollywood movie girls

Det blev en oscarsgala i svensk teve till slut. Inte för att det spelade någon speciellt stor roll för mig; jag låg naturligtvis och sov ut för att orka med den stundande arbetsdagen. I vanliga fall har jag hunnit se utdelningen av de allra viktigaste priserna tidigt, tidigt på morgonkvisten, men så icke denna gång. Kanske lika bra- den enda av de nominerade filmerna som jag faktiskt sett var Transamerica, och så länge som Jennifer Jason Leigh inte är nominerad till ett skådespelarpris så kommer jag vara tämligen oengagerad. Men...


Mycket väsen har gjorts över det faktum att det var många filmer med HBT-anknytning som nominerats i år. Men är det verkligen ett tecken på att oscarsakademin blivit mer liberala, eller att det faktiskt för en gångs skull spelats in någorlunda kvalitativa HBT-filmer? Vilka tidigare bög- och flatfilmer har varit värda pris? Jag kommer faktiskt inte på några. Jag ska tänka på det ett tag- även om det inte funnits stora hollywoodproduktioner, borde jag ju rimligtvis komma på några mindre mainstream independentfilmer. Jag har i alla fall min vespa?


Kommentarer
Postat av: Tomas Thulin

Monster kanske?

Postat av: Brewster

Ja, den kan man väl räkna? Har dock inte sett den, men visst är väl den också ganska småskaligt indie snarare än klassiskt hollywoodsk?

2006-03-08 @ 17:45:07
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Daniel

Before night falls är en annan.

2006-03-08 @ 17:54:37
Postat av: Brewster

...fast då kan man ju räkna alla filmer av Almodovar, men de är ju inte heller hollywoodska. Jag kom på Jonathan Demmes Philadelphia, men jag minns den som rätt kass.

2006-03-08 @ 18:08:50
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Daniel

Varför blandar du in Almodovar? Och monster skulle jag inte kalla "småskaligt indie". Snarare politisk korrekt.

2006-03-09 @ 01:14:19
Postat av: Brewster

Mitt misstag: jag trodde att Before Night Falls var en latinamerikansk film; den är ju naturligtvis amerikansk. Almodovar har homo- och transstorylines i stort sett i alla sina filmer, inklusive oscarsvinnande Allt Om Min Mamma.

2006-03-09 @ 07:09:27
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback