Baby boy

Jag är glad att min brors och hans flickvän fick en liten pojke den här gången. Mitt första syskonbarn var en liten flicka, och det orsakade genast problem. Jag försökte vara en god farbor när hon föddes; jag köpte presenter. Jag köpte en bedårande, rosaglittrig Debbie Harry-tröja på Pussy, men det passade inte. Jag köpte en tuff Lilla My-docka, men det passade inte heller.

Min bror och hans flickvän har som princip att förse sin dotter med könsneutrala kläder och leksaker, och det tycker jag är sunt och beundransvärt. Vi har i mångt och mycket samma värderingar och könspolitiska åsikter. Men att bekämpa stereotypa könsroller är en sak, att per automatik undvika allt som har rosa i sig en helt annan. Debbie Harry-tröjan var stentuff och snygg, inte flickig eller äckligt prinsessig. Det är skillnad på Debbie / Lilla My och Pernilla-bloody-Wahlgren, för att ta ett exempel.

Nåväl, nu har min bror fått en son, och jag tror inte jag behöver ett klartecken ens. Idag ska jag ut på stan. Nu ska jag köpa rosa barnkläder och dockor i drivor. Det här ska bli one queer motherfucking baby, om farbror Martin får sin vilja igenom.


Kommentarer
Postat av: Micke

Jag vill också ha en stentuff rosa Debbie Harry tröja!

Postat av: Brewster

Jag har en gammal Blondie-t-shirt som numera är för liten för mig. Vill någon ha?

2006-05-07 @ 12:58:14
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Micke

Jag vill ha såklart! Men om den är för liten för dig så är det inget snack om att den även är det för mig. Men lillkillen kanske kommer i snart, han dricker bara sin äckliga måltidsersättning.

2006-05-07 @ 15:57:19
URL: http://heysailor.blogg.se
Postat av: Annaa M

Hm, låter lite överspänt det där med tjejen. Hon hamnar säkert i värsta prinsessperioden ändå. Själv tyckte jag det var mycket värre när folk kom med grabbiga grabbsaker till pojken än med flickiga flicksaker till flickorna.

2006-05-07 @ 18:13:22
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Kristoffer

Att bekämpa stereotypa könsroller innebär ju inte att förbjuda tjejer att bära rosa. Det ska ju vara lika naturligt att ha rosa som att ha blått, gult eller grönt. Oavsett kön.

2006-05-08 @ 07:17:24
URL: http://suchalackoftaste.blogspot.com/
Postat av: Micke

Åh Annaa och Kristoffer ni är så bra. Jag behövde bara få ur mig det. Och du är ju också bra Martin. Nu ska jag tänka på er och börja mata lite samtal och blänga på mina fula kollegor.

2006-05-08 @ 10:27:52
URL: http://heysailor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback