But stay close by Bette Davis, 'cause hers was such a lonely life

... och medan teve 3 med blandat resultat försöker göra bra teve av trash (helgens lyckade Project Runway-visning följs på lördag och söndag upp med kavalkad av kackiga amerikanske teveserier a la Alla älskar Raymond! Urk!), lyckas SVT desto bättre utan att knappt ens lyfta lillfingret halvvägs. Imorgon visar de högklassig trash, gyllene trash, ja jag skulle inte dra mig för att säga trashfilmens Rolls Royce. För låt er inte luras av att det är annars så arty farty Filmklubben som bestämt sig för att visa Whatever Happened to Baby Jane, detta är inget annat än spekulativt och publikfriande skräp. Men jag älskar det likväl.

Filmen är början av en liten temavecka kring Bette Davis, vilken fortsätter på fredag med ett K-special dedikerat till den legendariska aktrisen. Naturligt skådespeleri är överskattat, här kommer en skådespelerska som är Aktris ända ut i fingerspetsarna. Hennes onaturliga frasering och påklistrade manér gör hela tiden klart att det man bevistar enbart är en filmvisning, ett skapat universum, ett konstlat melodrama; att det framför oss inte är annat än skådespeleri- men vilket skådespeleri sedan. Baby Jane Hudson är väl kanske hennes mest bisarra roll- en figur så långt från verkligheten man kan komma, en sorts blandning mellan Pippi Långstrump, Alice Timander och John  Wayne Gacy. Filmen i sig är underlig, tragisk och sanslöst rolig på samma gång. Och Bette - tillsammans med ärkerivalen Joan Crawford- är märkligt rörande i filmens slutscener. Om det nu finns någon som inte sett detta mästerverk redan- sätt på teven (eller ställ videon) 22:30 imorgon tisdag.


Baby Jane Hudson

Kommentarer
Postat av: mattias

åh, vad fint. tack för tipset! jag är så värdelös tv-tittare, men det där passar perfekt in i mitt hemmakvälls-vrida-dygnet-rätt-projekt. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback