Tänd ett bloss för moster Lilly

Jag är naturligtvis tvungen att ta upp Robert Altmans död. Både namnet på bloggen och mitt Qruisernick skvallrar om att jag är något av ett fan av herr Altman. Eller, tja, fan och fan... för varje strålande ensembelfilm gubben har kokat ihop har det ju kommit minst en förvirrad och tam kalkonrulle efteråt. Men i helgen blir det russinen i kakan som tas fram:  Nashville, Spelaren, M'A*S*H, Short Cuts, och kanske framför allt min Altmanska guilty pleasure: Oh, Vilket Bröllop.

Maken till hysterisk hönsgårdskackel än vad skådespelarna i Oh, Vilket Bröllop frambringar får man leta efter, när en splittrad societetsfamilj ska anordna bröllopsfest i det egna hemmet. Egentligen balanserar filmen farligt nära gränsen mot Altmans mer umbärliga filmer. Men det finns naturligtvis saker som uppväger detta ypperligt: Carol Burnett är fantastisk och jag kommer alltid ha en löjlig förhoppning om att nästa bröllop jag bevistar kommer bli riktigt kaotiskt. Som ett sant Altmanbröllop.

Bröllop

Robert Altman, jag kommer att sakna dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback