You just realised I'm camera shy

Det finns företeelser som tedde sig nästintill livsviktiga förr i tiden, företeelser som man troodde skulle falna, blekna bort  och falla i glömska ju äldre man blev, men som ändå på något sätt biter sig kvar, och skapar det där nervösa pirret år efter år. En sådan sak är varje års uppackande av de nya skolkatalogerna. Som högstadieelev betydde de allt- hur skulle statusen på skolan vara resten av året? Hela din tillvaro på skolan fångades på en enda ögonblicksbild, och det gällde att se bra cool oxch snygg ut, inte bara för klasskamraterna eller skolkamrater, utan också för de jämnåriga, föräldrar och övriga intrsserade som under året noga skulle studera elevernas anleten in i minsta detalj. Ett år kunde lät spolieras av ett blinkande öga eller ett misslyckat leende.

Inte mycket har förändrats.Eleverna beter sig fortfarande på samma sätt, men nu har jag ju en annan inblick på skolan. Jag är inne på lärarrummet, jag har intagit barrikaderna och joinat den andra sidan. Och det är likadant här.  För lärarna har tydligen också en inneboende skräck för att bli anskrämliga i årsboken. Idag damp katalogerna ner, och alla förvandlades på nytt till sina gamla, överkänsliga, ängsliga jag. Ni kan föreställa er alla saker som ångestfyllt flämtats ut vid första anblicken av diverse klassfoton:

Nej, men Gud så jag ser ut!

Titta på honom! och titta på henne!

Ser jag verkligen så fet ut? Herregud, nu ska jag svälta mig.

Marin, du ser riktigt bögig ut på kortet.

Jag gillar verkligen att bli kallad bögig, men jag gillar inte alls fotot på mig. Såklart. Det visste jag ju innan att det skulle bli förfärligt, som det alltid har blivit. Men jag är mer luttrad nu. Jag tar det med sans och vet att jag får leva med det förhatliga fotot i ett år. Ända tills nästa ögonblicksbild sätter standarden för läsåret 2007-2008.

(För övrigt borde jag ju varit och sett Juliana Hatfield spela på Pustervik ikväll. Ett annat bra sätt att säga hej till mitt femtonåriga jag.)

Kommentarer
Postat av: mattias

haha, hade du varit riktigt sansad hade du förstås lagt in bilden! ;)

Postat av: Brewster

Eh. Jag må vara masochist, men riktigt så mycket självplågare är jag inte. Det enda den hiskeliga bilden duger till är ett stort höstbål.

2006-11-09 @ 12:21:27
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Kristoffer

Undrar hur många timmar av ens liv som en fördrivit med att bläddra i skolkataloger egentligen.

2006-11-09 @ 21:07:20
URL: http://suchalackoftaste.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback