I got confused, I killed a nun and I can't halp the way I feel

Jag och Javí begav oss i veckan iväg för att se Almodovars senaste, Volver. Det var extra insiktsfullt att se filmen med en spanjor, eftersom han efteråt kunde ge många insiktsfullla kommentarer om allt det som går över huvudet på oss svenskar i Almodóvars filmer. Nu känner jag mig upplyst och betydligt mer Almodóvarsk än jag varit tidigare.

Själva filmen var mycket bra, en liten uppryckning från regissörens sida efter den relativt stela Dålig Uppfostran. Och ja, precis som alla sagt så ÄR Penelope Cruz fantastisk, men efter alla jämförelser med arbetarlatinas som Anna Magnani och Sofia Loren undrar jag om det bara är jag som sett att filmen i mångt och mycket lånat flera teman från den fantastiska femtiotalsmelodramen Mildred Pierce- en Amerikansk Kvinna? Penelope kommer, om den här världen fungerar som den ska, spela uppoffrande och lidande a la Joan Crawford i en lång rad Almodóvarfilmer framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback