Facts are simple and facts are straight

Jag satt ute på Hisingen igår kväll med vänsterpacket, i form av Ida, Sissi och Mikael, för att följa valvakan. Sissi hade bakat chokladmuffins så vi skulle ha något att trösta oss med om valresultatet skulle bli det förväntade. och utmärkta chokladmuffins var det. Eller nja... resultatet av själva valet var för mig rätt väntat, så för mig blev det ingen större besvikelse. Det som däremot fick mig märkbart irriterad var SVT:s valvaka. Amatörmässigt och totalförvirrande. Sverker Olofsson och Katarina Sandström hade till och med gjort kardinalfelet att välja likadana kavajer! Ska jag behöva vänta fyra år nu för att få återuppleva det orgasmiska i en perfekt regisserad valvaka? Själva charmen för mig som statistiknörd är att se alla grafer och siffror som tickar fram. Jag vill inte se mer av grå, okarismatiska politiker- framför allt inte Maud Olofsson. "Hon vill framställa sig själv som glad, men om man ser in i hennes ögon ser man hur ilsken hon egentligen är" sade en märkbart uppskrämd Sissi- vad jag vill ha är fakta, fakta, fakta. Jag vill se hur man röstade i kommunalvalet i Lycksele och jag vill se hur handikappade småföretagare lade sina röster. TV 4 klarade sig lite bättre än SVT, men inte mycket. Skärpning!

Någon nämnde tanken på att emigrera.
Kristoffer har gjort detsamma i sin blogg. England är och har ju alltid varit ett alternativ...

...tills jag upptäckte en fantastisk internetsajt, där all den valstatisktik jag saknade under vakan fanns att hitta. Och jag kastade mig in i siffornas och stapeldiagrammens värld. Och vid närmare studium av valresultatet visar det sig att jag trivs rätt bra i mitt valdistrikt, Kortedala 6. Där fick vänsterblocket sammanlagt 76,6. Så det där snacket om emigrering kanske var rätt förhastat. Det kanske är här jag hör hemma trots allt, i Kortedala 6.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Den hade jag redan hittat, min gamla valkrets skötte sig också, men hittar du någon där det står vilka riksdagskandidater som faktiskt kommit in så blir jag väldigt glad. Jag menar, det är så trist att skicka sms och fråga hur det gick. Folk kanske ligger hemma och gråter.

Postat av: mattias

stigberget 3 skötte sig inte lika exemplariskt som kortedala 6, men ändå helt ok - 62,5 % till vänsterblocket. inte så stenhård sossedominans heller. jag trivs rätt bra här. :)

Postat av: Brewster

Annaa: Nej, jag vet inte, jag är också väldigt nyfiken på hur det gick för de kandidater jag kryssade för, men jag undrar om det verkligen presenterats något slutgiltigt reultat ännu?

Mattias: Japp, jag såg i GP att Majorna/masthugget röstade väldigt vettigt. Kan vi inte bara utesluta Torslanda, Askim och Örgryte ur kommunen...?

2006-09-20 @ 16:11:53
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback