Think of the Children!

Och så tog Göteborgs filmfestival slut i år- för mig åtminstone. Jag orkar inte, och har inte tid med att se fler filmer. Igår såg jag Children of Men. Tyvärr var jag tvungen att genomlida filmen på Folkan igen- var ju där för någon dag sedan och såg Hollywoodland.  Maken till träsmak och ryggont har jag nog aldrig fått på en biovisning. Påminn mig om att inte boka in några festivalfilmer där nästa år!

Turligt nog var Children of Men tillräckligt bra för att hålla min uppmärksamhet på bioduken snarare än på mitt ryggont. Jag har en svaghet för framtidsdystopier, och det här var något av det mörkaste jag sett på länge; År 2027 är alla kvinnor infertila, all immigration bannlyst och Storbritannien har satt samtliga sina invandrare i koncentrationslägersliknande ghetton. Clive Owen spelar hjälterollen, en man som en dag blir kidnappad av sin gamla flamma Julianne Moore och hennes terroristkumpaner. Filmen utvecklas sedan till en mardrömsresa, då vår hjälte får en uppdrag han inte kan avsäga sig.

Jag har hört någon dra kopplingar mellan Children of Men och Danny Hustons 24 Days Later, och det kan jag hålla med om. Fick också känningar av en annan av mina favoritfilmer då det gäller mörka framtidsvisioner: Brazil. Ett bra avslut på en bra festivalårgång. Imorgon börjar mitt gamla vanliga liv igen- med Gaystraight2hell!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback