Eat that meat, Jennifer

...och ikväll gick filmfestivalen över från godkänt till snäppet bättre. Fast Food Nation visste jag inte speciellt mycket om, förutom att den byggde på en bok av Erik Schlosser, regisserats av Richard Linklater och behandlade den amerikanska snabbmatsindustrin.

Det visade sig vara en ensemblefilm: rolig, välskriven och mycket välspelad. Precis som de flesta av Linklaters filmer. Jag gillar hans sätt att berätta med små medel- i andra händer hade kanske historien om ett hamburgerföretag, en PR-ansvarig för nämnda företag, en grupp mexikanska flyktingar och en idealistisk tonårstjej, blivit alltför Hollywoodskt sentimental - men Linklater vräker inte på med sirapsindränkta stråkar i filmens nyckelscener, inte. Det är i stort sett bara i slutet som regissören riskerar att skriva publiken på näsan, att hamra in budskapet lite för våldsamt, men jag tycker han håller en välbehövd distans nästan hela filmen ut. Till och med djurrättsaktivisterna förlöjligas- se Avril Lavigne jaga en förskrämd skock kossor i en av filmens roligaste scener.

Nu vet jag inte när jag gick på hamburgerrestaurang senast (kanske var det med Micke i Brighton i somras), men det dröjer nog väldigt länge innan jag sätter min fot inne på ett sådant ställe igen.

Imorgon blir det Paprika. Anime!!!
...och sedan Poetry Slams vårpremiär på kvällen. Mumma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback