So I run into the hall, into the corridor (lock it!)

Så var första festivalkvällen för i år avklarad.

Going to Pieces: The Rise and Fall of the Slasher Film var en godkänd start. Jag är normalt en sucker för cineastdokumentärer; förra året såg jag ju den fantastiska Midnight Movies: From the Margin to the Mainstream  på festivalen, skrattade och fascinerades och kände mig upplyst. Och ja, jag hade väl förhoppningar om om en liknande bioupplevelse ikväll.

Ämnet är ju tacksamt- jag har ju växt upp med de flesta av skräckfilmerna som behandlades, Halloween, Fiday the 13th, A Nightmare on Elm Street et al, och förväntade mig både massor av anekdoter från de som var med under inspelningarna, samt en djuplodande analys av genren. Jag fick helt klart mest av det förstnämnda, speciellt Betsy Palmer (Jasons tokmorsa från Friday the 13th) hade precis rätt blandning av Norma Desmond-galenskap, bitsk humor och äppekindad all-american grandma för att lyckas charma mig. Däremot var det nog bara Amy Holden Jones, och i viss mån Wes Craven, som gav dokumentären någon sorts djup. Att den dessutom var rörigt upplagd - kunde de inte bara valt att visa alltid kronologiskt?- lämnade ute en hel del av historien- det kom faktiskt en hel del slahsherfilmer mellan Psycho (1960) och Halloween (1978)-  och dessutom var rätt ful, drar ner betyget något. Men, sammanfattningsvis en godkänd start.

Imorgon väntar Fast Food Nation. Richard Linklater!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback