New York Stories

Jag vet inte om det redan yttrats, men det borde vara en universell regel: Om en bokhandel har tagit sitt namn efter en Woody Allen-film måste den var värd att besökas.

Nå, nu har jag inte riktigt hittat en sådan affär ännu- New York Stories kan inte räknas som en regelrätt Woody-film, men den affär jag av en slump traskade in i i måndags är nog så nära jag kommer komma en dylik bokhandel i Sverige. För det finns en i Stockholm nu, just en New York Stories. Jag vet inte, den kanske legat på Odengatan länge nu, men det var först på Annandagen som jag upptäckte den. Jag vandrar alltför sällan runt i Stockholm planlöst.

Precis som namnet antyder är det största temat på bokhandelns sortiment New York, men det fannsmycket amerikansk litteratur i allmänhet på hyllorna, och på övervåningen fanns t.o.m en icke oansenlig Queer-hörna.  Annars är det den typen av bokhandel som det verkar finnas multum av i exempelvis London eller, ja, New York. Man går in i en liten lokal, vart man än vänder och vrider sig ligger det böcker, böcker, personliga tips från den insatte ägaren /ägarinnan, och just när man tror man sett allt affären har att erbjuda upptäcker man att det finns en smal, svåruppkomlig trappa till en lika fyndbelamrad övervåning. Visst, jag uppskattar också stora boklådor som Akademibokhandeln eller Hedengrens, men det lilla personliga slår ofta de stora jättarna på fingrarna. Iallafall när de små uppstickarna är så billiga som denna affär var.

Jag gick naturligtvis inte hem tomhänt. Jag hittade en dvd-box med kvinnliga stå-uppkomiker (bland dem Sarah Silverman, Wanda Sykes, Ellen DeGeneres, Margaret Cho, Janeane Garofalo och ständiga favoriten Morgan Fairchild!) och en coffee table-bok med filmaffischer från gamla Queerfilmer (The Killing of Sister George!) Ytterligare inköp följer vid nästa stockholmsbesök, var så säkra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback