The Asphalt Jungle

Lägenhetsletande fortsätter. I veckan har jag varit på två nya visningar i Majorna. Två! Familjebostäder älskar mig, I tell you. Problemet är väl bara - för det finns ju alltid ett problemmed i bilden- att båda lägenheterna hade rätt sunkiga tapeter. Tja, den första var rätt sunkig överlag.

Lägenhet ett visades av en trevlig finlandssvensk pensionärska. Hon insisterade på att jag inte skulle ta av mig mina rätt leriga kängor när jag klev in i dimman. Ty dimma var det. Pensionärskan hade rökt inomhus under hela hyrestiden. Hon hade dessutom haft kattor som klöst på väggar, ingen spisfläkt och en toalett som lämpat sig mer för antikrundan än användning. Så det luktade rökt katt på alla 63 kvadratmeter. Hon kompenserade för mina ständiga hostningar genom att bjuda på kaffe och ge mig boktips från sitt digra bibliotek. Mer sånt!

Lägenhet två uppvisades att en uppsminkad trettioåring, och själva planlösningen var fin, men tapeterna! Tapeterna! Rödflammiga tapeter i vardagsrummet, turkosrandiga i sovrummet, blommigt i köket- nej, såhär skulle jag faktiskt inte kunna bo. Inte dåligt gjort alls, men inte mina preferenser, inte på långa vägar. En snabb blick i bokhyllan /Stephen King, Liza Marklund) och cd-hyllan (Lisorna Ekdahl och Nilsson) bekräftade att vi nog var helt olika som personer, lägenhetsviserskan och jag. Jag fick en brutal lust att riva ner, ner, ner, för att sedan sätta upp, upp, upp.

Nu sitter jag och grubblar över vilken jag ska välja av dem- för välja måste jag göra. Jag kommer inte kunna få dem båda. Ska jag välja den jag måste renovera helt själv, vilket är ett stort projekt för någon så opraktisk som jag, eller den jag förmodligen kommer få omgjord i viss omfattning? I morgon måste jag ha fattat beslutet. Rätt beslut. Vojne!


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Brutala tapeteter är lättare att bli av med än brutal rök. Men å andra sitter det mesta av röken i textilierna. När de är ute kan man angripa tapeterna. Så det måste bli läget som avgör. Ju närmre krypavstånd från spårvagnen dess bättre. Andra våningen bättre än tredje, i längden. Burspråk bättre än utan. Osv.

Postat av: Tomas Thulin

Så hur går det?

2007-03-13 @ 10:02:33
URL: http://tomasthulin.blogspot.com
Postat av: Brewster

Jag tackade ja till båda två. Besked väntas inom de närmaste dagarna.

2007-03-13 @ 19:23:50
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Micke

Annaa, varför var du aldrig med mig när jag sprang på lägenhetsvisningar förut?

2007-03-13 @ 23:34:51
URL: http://heysailor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback