Looking for clues

Däremot myser jag varje gång det dyker upp populärkulturella referenser i de läroböcker jag använder i mitt läraryrke. I sin strävan att göra lättförståeliga lärobokstexter som samtliga elever kan tillgodogöra sig, oavsett social eller kulturell bakgrund, verkar författarna lägga in små easter eggs . Kreativa färgklickar i allt det beiga och allmängiltiga. För oss lärare eller för eleverna? Juryn överlägger fortfarande i den frågan.

I texten som min sjundeklass läser just nu- en minst sagt intetsägande historia om en flicka och hennes fars diskussion om ett eventuellt inköpande av en ny mountainbike- avslutas inspelningen på CD av att de välbekanta tonerna från ledmotivet till Coronation Street dränks av flickans och pappans alltmer uppretade röster. Aaaaah! Vinjetten till Corrie får mig alltid att bli tårögd.

Och i ett annat stycke, i en annan lärobok, som behandlar de fraser som kan vara användbara vid ett restaurangbesök, ja, där sitter en mystisk kvinna vid namn Kate Bush i ett hörn av fish'n'chip-shopen. Eleverna fattar förmodligen ingenting; men vi popnördar och anglofiler till språklärare fnissar förnöjt till. 

Detta har drabbat mig också som elev, inte alltför länge sedan; När jag läste en kurs i engelsk grammatik på universitet hade jag en föreläsare som på liknande sätt smög in titlar på poplåtar titt som tätt i sina övningsexempel. Mina kurskamrater- för tidigt åldrade 25-åringar i grå blusar och uppsatt hår- förstod naturligtvis ingenting, men jag snappade upp referenser till Kinks, Sandie Shaw et all. Jag förstod!

Nu är jag lärare själv. Hopplöst nördig och ute, självklart, men jag hoppas att någon anglofil i vardande ska småle samtidigt som mig när Corrie-musiken sakta tonas ned i cd-spelaren, eller känna sig snäppet smartare när han eller hon upptäcker ett av de Kate Bush-citat jag smugit in i översättningsövningarna. I've got a baton to pass on.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Synd att du inte gav dig in i diskussionen kring engelska i skolan på min blogg!

Postat av: Brewster

Nej, jag missade den! Jag har varit på en engelsk skola under den tiden jag bodde i Brighton. Kanske ska skriva om det besöket någon gång. All den nya, "moderna" pedagogik som vi relativt nyutexaminerade lärarstudenter i Sverige blivit hjärntvättade med verkade ha gått i allafall lärarna på den skolan förbi.

2007-09-20 @ 10:43:51
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback