Stars of Track and Field

Jag kommer precis från Ullevi, och jag är så glad för A. Lennart Julin.  I teve sitter Anders Gärderud och kommenterar friidrotts-EM. Vem fick för sig att han är en duglig sportkommentator? Bara för att man sprungit till sig ett OS-guld en gång i tiden behöver inte betyda att man har något vettigt att säga. Jag sitter och gapar över hans idiotiska tekniska bedömningar och konstanta felsägningar. Hur länge ska han tillåtas vara kvar? Är det bara jag som reagerar på detta? Ex-stjärnan (?) Maria Akraka håller till på inneplan under EM-tävlingarna och intervjuar tävlande, eller tja, intervjuar och intervjuar, hon sticker mikrofonen under deras näsa, låter de flåsa ett tag inför Ullevipubliken innan hon ber dem ge idrottarna en "varm" applåd. Vem fick för sig att hon är en bra intervjuare? Förmodligen någon som tyckte att bra sportintervjuer bedrivs på ett dylikt sätt, utan att ge någon information överhuvudtaget. 

Är det allt som krävs för att kommentera tävlingar? Att man är ett känt före detta idrottsansikte? Tar inte folk idrotten på större allvar än så? Visst, för den stora folkmassan är det lek och ren och skär underhållning, men skulle det skada att låta någon med insikt och kunskap kommentera? Undantaget som, bekräftar regeln verkar vara Erica Johansson i SVT:s tevestudio; hon är iallafall bitsk och gör sig på något konstigt sätt utomodentligt bra i teverutan.

Det finns en person som verkligen tar idrotten på allvar, tack och lov. Just min favorit  A. Lennart. Det a. Lennart inte kan om friidrott är inte värt att veta. Jag skulle inte hålla det helt otroligt om han t.o.m. kunde mina egna uråldriga personliga rekord. Han är insiktsfull, kan göra korrekta bedömningar av utgången på en tävling (eh... herr Gärderud, det där var en pik mot dig) och dessutom framför han allting med en torr humor som får iallafall mig att dra på smilbanden. Jag tror dessutom att han gör regker och idrottbegrepp begripliga för en större del av svenska folket.  Att han dessutom ser ut som jultomten sönderrökta lillebror gör ju inte saken sämre. Nej, sparka Anders och låt A. Lennart gå från teve4-idrotten till SVT. För det är väl meningen att det är de som ska ge folket bäst information. Eller?

A. Lennart

(Att BWO-Martin Rolinski sprang upp och ner för Ullevis läktare med en mikrofon i handen ska jag nog inte ens kommentera. För jag antar att det var ett dåligt skämt jag inte ens förstår.)

Kommentarer
Postat av: Micke

Jag är också bitsk. Dock gör jag mig inte särksilt bra på bild. Kanske i tv-rutan, men det är väldigt tveksamt.

Postat av: Brewster

Det finns alltid radiojobb, för oss lite mindre fotogeniska....

2006-08-18 @ 17:39:28
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback