Don't forget the songs that made you smile, and the songs that made you cry

Det är äntligen dags för det jag väntat på de senaste 365 dagarna- det är återigen dags att lista årets album, låtar, konsertupplevelser och filmer. Vissa kategorier är ölite fattigare än andra (jag har exempelvis varit på försvinnande få biofilmer som varit riktigt bra) men efter att noggrant övervägande kom jag fram till att det nog är de här sakerna jag kommer bära med mig från 2006.


5 Album

The Pipettes: We are the Pipettes

Regina Spektor: Begin to Hope

Final Fantasy: He poos clouds

Hidden Cameras: Awoo!

Joanna Newsom: Ys

I och med att den förträffliga Kate Bush inte släppte något album under året var väl fröknarna Spektor och Newsom så nära man kunde komma- Regina gjorde sin bästa och mest lättillgängliga platta, medan Joanna gjorde ett komplicerad, svårtillgängligt konceptalbum. Hidden Cameras gjorde samma sak som alltid, lättrallad indiegaypop. Final Fantasy tror jag inte jag greppat riktigt än, men när en platta innehåller så mycket vacker musik som He poos Coluds gjorde, ja då måste den finnas med här. Och årets fynd var The Pipettes, tre trallande jäntor från Brighton (var annars?) vars platta nog skulle avfärdas som billig pastisch om den inte hade varit så fullspäckad med klockrena melodier, vardagsglimrande poplyrik och, framför allt,  kärleksfull attityd.


4 Singlar

Sugababes: Red dress

The Pipettes: Your kisses are wasted on me

Nelly Furtado: Maneater

Camera Obscura: Lloyd, I'm ready to be heartbroken

..för de fick mig att vilja dansa. Micke jagade Brighton och London runt på jakt efter Pipettesmusik. Sugababes och Nelly behövde vi knappt jaga- de var överallt.

3 Spelningar

Final Fantasy, Pusterviksteatern, Göteborg 24 maj

Hidden Cameras, Sticky Fingers, Göteborg 20 oktober

The Pipettes, Debaser Medis, Stockholm 28 oktober

Overheadprojektorer, prickiga klänningar och
Tomas på tamburin var gimmickar som gjorde sig utmärkt på scen i år.

1 Film

Volver, av Pedro Almodóvar

Penelope Cruz är Mildred Pierce.

Kommentarer
Postat av: Tomas Thulin

Farväl Falkenberg då? Det var årets klart bästa film i mina ögon.

Postat av: Brewster

Jo, det kanske den är, men jag har ju i vanlig ordning inte varit på så många biofilmer i år- inte Farväl Falkenberg t.ex. Volver var den enda filmen som stod ut riktigt.

2006-12-28 @ 12:16:05
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: mattias

Våra albumlistor blir nog likadana tror jag. Fast kanske inte nödvändigt i den ordningen. Bra när folk gör listor - jag orkar inte, heh.

2006-12-28 @ 13:00:58
URL: http://frankenfurter691.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback