Don't ask me to stay with you, don't ask to see me home

Jag hatar att dejta. Om nu någon av de få personer jag dejtat under min livstid läser detta hoppas jag att ni inte tar illa upp- det är väl inget fel på er egentligen, ni är fina människor allihopa- det är mest själva fenomenet dejting som jag aldrig gillat. Jag känner mig obekväm med personer jag inte känner, i offentliga miljöer och jag vill framför allt inte bli betraktad som en potentiell pojkvän. Jag vill inte granskas och jag vill heller inte granska andra. De ingångar in i förhållanden som funkat bäst för mig är pang-bom, rakt på sak, utan krusiduller. Vem är dejterna till för egentligen? Vem uppskattar dem? Vem kom på att det är på det sättet man bäst skaffar en partner?

...Och så på senaste tiden har jag blivit inbjuden på två kompisdejter, där jag inte ska beskådas som potentiell pojkvän, utan potentiell polare. När började dejtingkulturen  genomsyra vårt samhålle så mycket att det blev ett sätt att skaffa nya vänner? Jag trodde man skaffade nya vänner i studiecirklar, på jobbet, i toalettkön eller rökrutan, inte på någon fikadejt. Nä fy fan, nu ska jag börja dejtvägra.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

...åh du har så rätt så rätt... tycker jag alltså!

Skrev ett tag om det där, i spalter jag hade till mitt förfogande, men tröttnade nästan eftersom alla verkade ha accepterat det konstlade och ruttna fenomenet. I min sk ungdom läste man amerikanska flickböcker, det var ju innan highschoolfilmerna, om dating och förundrades. Sen åkte folk till USA och kom hem och sa att det var så där, och man förundrades ännu mer. Så pinsamt, så konstlat. Sen 30 år senare, är det plötsligt här!


Fortsätt vägra! Bilda en folkrörelse!

Vet inte om du läser min blogg men jag tangerade ämnet häromdagen under rubriken Tappat språket

Postat av: Brewster

Ja, jag läste det nu. Bra sagt! Däremot tror jag, pessimist som jag är, att mina vilda protester kommer vara lönlösa och dejtingen kommer äta upp vårt sätt att umgås ännu mer. Vilket naturligtvis inte betyder att jag inte kommer fortsätta kämpa på i tysthet.

2006-02-16 @ 22:00:17
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback