Poet's problem

Jag hängde med Elaine och Johanna på Poetry Slam ikväll. Hängmattan i Majorna för första gången. Borde gå dit fler gånger. Gott kaffe och fullkomligt subjektiv poängbedömning av människor som står och lämnar ut sitt innersta på scen är en oslagbar kombination.

Ganska oväntat var det betydligt fler tjejer som vågade ställa upp just den här vintersöndagen- fem stycken kvinns mot en enda man i startfältet. Jag trodde det var betydligt vanligare för killar att våga visa upp sig på det här sättet. Men om jag blev smått överraskad av det var tjejernas diktval betydligt mer förväntade- det var mycket självutlämnande, relationer och förhållandeshit. Inget ont om det egentligen, men jag blir alltid smått besviken när mina fördomar visar sig vara sanna.

Den ensamme killen körde sitt politiska och religiösa manifest. Han pratade högt och långsamt och atrikulerade väldigt väl. En av tjejerna pratade som Joanna Newsom sjunger. En annan tjej stod ut från mängden; dels var hon över trettio och därmed gissningsvis tio år äldre än resten av tjejgänget, dels spelade hon ut vildsint på scen och berättade på ett definitivt opoetiskt (men bra!) sätt om sina åsikter kring arbetsmarknad, kvinnoideal och sin egen diskbänksvardag. Jag gillade henne mest av alla och ska heja på henne i vårfinalen. Jag har alltid velat vara ett fan av en vildsint, kvinnlig poet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback