He is so gay and fancy free

Mina förväntningar på Böglobbyn var blandade.

Å ena sidan anser jag att programmet behövs, både som samhällsbildning för den stora massan som aldrig träffat en endaste bög eller flata, och också för mitt eget personliga intresses skull. Homosexuella behöver mer uppmäksamhet än några nyhetsreportage runt Pridefirandet varje år, och jag diggar ju bögerer i de flesta av dess former.

Å andra sidan hade jag förmånen att nära följa inspelningen av ett reportage till programmet, och jag må vara naiv och oinsatt i mediavärlden, men maken till regisserat och konstruerad situation var det länge sedan jag var med om. Vad jag förstod skulle inslaget vara dokumentärt, men gränsen mellan fiktion och verklighet är fin och det här reportaget riskerar definitivt att slå över på den förra sidan. Men jag ska inte döma ut avsnittet ifråga innan jag har sett det. Det kan ju klippas ihop till något bra.

Vad jag däremot kan kommentera är gårdagens avsnitt. Jag  försökte se det med ett relativt öppet sinne, mina förutfattade meningar till trots. Och det blev väl vakren tumme upp eller tumme ner, utan ett enda stort Njaäe. För det första har jag svårt att första vem programmet är till för. Om det ska fungera som upplysare för den icke-homosexuella massan tror jag det misslyckades rejält. Förmedlade gårdagens program någonting till någon egentligen? Den uppmålade "konflikten" mellan knullande bögar och frisbeegolfare kändes mest futtig och krystad. Kanske ville det provocera med att visa att det finns homosexuella som har offentlig sex- men varför provocera enbart för provokationens skull? Dessutom var programmet rätt tamt, tror knappt att min mormor hade satt kaffet i vrångstrupen. Eller kanske var allt bara ironi? Musikvalet med sirapsdrypande stråkar och sorgesamma pianoslingor fick mig att tro det på vissa ställen. Var det inte rätt larvigt att utmåla parkraggande bögar som utroteshotade djur i behov av samhälleligt stöd för att finnas kvar? Och gav programmet någon ny vinkel till mig som homosexuell? Nja, jag har nog hört och sett det mesta förut.

Trots allt kommer jag fortsätta följa programmet. Det var ändå rätt harmlös underhållning. Jag hoppas dock att kommande reportage faktiskt kan vara intressanta- och att det banala mellansnacket mellan Sverker Å. och Olle P. skärs ner ordentligt. Sedan kanske det kan börja likna något. Jag vill ju så gärna att Böglobbyn ska tilltala mig. Jag är ju så fruktansvärt intresserad av homosexande.

Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Den stora massan har träffat och träffar massvis av icke-heterosexuella personer dagligen, bara att det inte vet om det.

Min önskan hade ju varit att programmet hade varit betydligt mer inkluderande, jag menar flator och transpersoner är i princip osynliga inom media vilket man knappast kan säga om bögarna.

Sen blev jag ju, såklart, väldigt kritisk och tveksam till programmet när jag hörde om den där inspelningen. Så bisarrt.

Och gårdagens program, ja... jag vet inte. Det var väl rätt bra. Alltså, jag tycker inte det är något fel på att det görs ett avsnitt om cruising, eftersom det är (har varit..) en del av subkulturen. Men jag tycker det var en väldigt generaliserande ton i programmet. "Då fortsätter bögARNA ragga i en annan park istället". Alltså, inget ont om fenomenet cruising i sig, men SÅ många män som har sex med män ägnar sig inte åt parkraggning liksom. Jag undrar vad det sänder ut för signaler till 'den stora massan', de som har ett utifrånperspektiv. Jag menar, vårdbiträdet Ulla i Säffle, vad för hon för bild av bögar efter det här avsnittet? Som sagt, det är inte cruisingen i sig som det hänger på. Jag tycker absolut att det skulle ha tagits upp i denna programserie, men det är just framställningen jag invänder mot. Dels det generaliserande språkbruket, dels det du nämner om parkraggande bögar som en utrotningshotad art i behov av samhälleligt stöd.

Annars var det intressant att se hur staten (kommunen) med moraliska pekpinnar försökt tränga bort och "utrota" samkönat sex, tycker jag. Som om "problemet" skulle försvinna bara för att man tar bort offentliga toaletter liksom.

Postat av: felix

Jag hade också hoppats att programmet var spännande, ifrågasättande och nytänkande. Men jag tyckte det var tråkigt, generaliserande och hattigt.

Vad var meningen med programmet egentligen? Att göra någon slags version av Uppdrag: Granskning med homosextema?

Jag kommer väl antagligen titta i fortsättningen också, ungefär lika engagerat som jag skummar igenom QX.

2006-11-07 @ 21:35:52
URL: http://www.hejgej.blogspot.com
Postat av: Annaa M

På sätt och vis tycker jag det här var en bra paj i ansiktet på en jävla massa människor. Hela gullmediadrevet inklusive ett antal medjamsare på diverse kändisbögbloggar. "Hej raringar" - "Oh gud vad du är underbar! Bögar är det absolut gulligaste jag vet!" Jäpp. Men somliga gör det utomhus med nästan vem som helst på lunchen. Just det ville en del inte veta. Men kanske ville framförallt några andra inte ha det uthängt. No good for the image.

Sen kan jag hålla med om att lättsinnet drev på så långt att det blev onödiga generaliseringar.

2006-11-08 @ 01:17:55
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Nicklas

Jag gillade att reportaget inte var så tydligt och vinklat utan litet småroligt mest. Om de HADE sagt att naturligtvis har inte alla bögar sex i parker, de flesta är precis som alla andra (blabla) hade det ju självklart blivit tråkigt.

Det knepiga är ju mer att det orkas rasa kring det här. Det gör mig mer benägen att vilja rusa runt i parker naken. Småborgerligheten rules, tydligen.

2006-11-08 @ 12:27:05
URL: http://www.archiduque.com
Postat av: Brewster

Felix, Annaa, Krille och Nicklas:

Jag kan uppskatta provokationer och pajer i ansiktet, men är det för mycket begärt att sådan program också ska vara bra och tänkvärda också? Vad gör en provokation om det inte ligger speciellt mycket bakom?

Har det verkligen rasats speciellt mycket runt detta förresten. Jag läste i dagens GP att tittarsiffrorna var relativt låga. Och Expressen och Aftonbladet framställer verkligen det som om svenska folket har rasat mot programmet, men det gör de ju å andra sidan om Lena Ph råkar vara lite bitchig i direktsändning också, eller om någon har en alltför djup urringning. Det kändes inte riktigt som en storm. Från min sida var det väl mer ett "Var det inte mer än såhär?"

2006-11-08 @ 13:06:49
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Annaa M

Glömde säga en sak; TV är så där. Om det inte är tal om väldigt snabba nyheter, extremt låg budget eller direktsändnings så är det mesta tämligen välregisserat. Det var inget speciellt för det här programmet. Och sen skapas ju hela reportaget på allvar först vid redigeringen.

2006-11-10 @ 00:10:43
Postat av: Jan

Det fanns en skön poäng i att se hur man till och med från parkavdelningens sida aktivt måste befästa den heterosexuella normen, till den grad att man klipper ned de buskar som...gör parken till en park...

2006-11-11 @ 00:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback