Trains and Boats and Planes

Samma gamla visa varje år- den 7:e November basunerades det ut i svenska nyhetsmedier att i stort sett alla flyg- och tågavgångar var så gott som fullbokade. Och en annan visa klingar lika vackert i år: jag anar trafikkaos och svindyra biljetter hem på tok för tidigt. Sextimmarståg mot Stcokholm där jag tvingas sitta i en barnkupé tillsammans med 59 ensamma, uppgivna mammor som låter sina små busfrön springa fritt genom mittgången och störa min nödvändiga uppladdningssömn inför julfirandet..

Ryktet om fullbelamrade tåg är dock betydligt överdrivet. Jag lyckades hitta en billig biljett dagen före dopparedagen. Varför dessa larmrapporter om icke tillräcklig kollektivtrafik varje år? Beror det på nyhetstorka, eller ligger det någon mer intrikat konspiration bakom. Kanske är det Swebus som skickar ut falska alarm varje höst för att deras 'vi har minsann plats för alla'-policy ska te sig väldigt attraktiv. Jag vet som vanligt inte. Allt jag vet är att det känns som jag gjort ett klipp.Jag har kommit över någonting exklusivt åtråvärt. Som om den där gyllene tågbiljetten jag lyckats få tag i kommer ge inträda till en bättre värld. En värld som varken innehåller Disney, familjesammankomster a la Norén, eller Invar Oldsberg.

Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Jag köpte biljett i helgen med avgång 21 december.
Stockholm C - Karlstad C 147:-. Det billigaste alternativet som går att få, jultrafiken till trots.

Postat av: Kristoffer

Det är nog busslobbyn som infiltrerat sig in i media, med andra ord.

2006-11-20 @ 22:09:02
URL: http://suchalackoftaste.blogspot.com/
Postat av: Brewster

Å, jag minns med en tår i ögat den tiden jag kunde komma så billigt undan med en hembiljett. 1994 kostade en enkel resa mellan Karlstad och Eskilstuna 90 kronor. Det var tider det.

2006-11-21 @ 11:32:06
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback