I read the news today, Oh Boy

Jag och Tomas sprang runt på bokmässan i söndags. Snåla som vi är passade vi på att sneaka in medan de hade happy hour i entrén. Vi var inte ensamna om den tanken- köerna ringlade sig långa från Svenska Mässan; kulturintresserade är väl i regel inte de som har de allra fetaste plånböckerna. Väl inne villade vi på sedvanligt runt bland stånd, samlandes på oss gratisbroschyrer från alla möjliga och omöjliga småförlag, sippandes på ohemulskt dyrt kaffe. Annars var det den vanliga kändisspottingen som gällde, idel väntade namn: Guillou, Ranelid, Martin Kellerman, Björn Hellberg, Ulf Stark, Katarina Ewerlöf , Ulf Elving och Linda Rosing (min gud, finns det någonting den kvinnan inte tänker försöka sig på? teve, litteratur, politik - termen universalgeni ligger inte långt borta) Jag kände mig ack så kulturell. Tomas stod för större delen av minglandet, medan jag stod för större delen av bokinköpen. Detta blev inköpt:

* Magnus Ljung: Svordomsboken

* The Best Movies of the 80s (Taschen)

* Tove Jansson: Småtrollen och den stora översvämningen

* Det kan inte vara sant och Expressen ljuger och Aftonbladet fantiserar (Kartago)

Det här sammanfattar rätt väl mina (enda?) intressen här i livet: lingvistik, åttiotalsfilm, Mumintrollen och löpsedlar. Faktum är att de två sistnämnda böckerna är de jag värdesätter mest - de jag egentligen borde köpt för länge sedan. För sanningen att säga finns det nog ingenting som fascinerar/roar/äcklar mig så mycket som kvällstidningarnas löpsedlar, och dessa båda böcker innehåller falska löpsedlar som konstruerats av autentiska löp som klippts sönder och samman för att sedan klistras ihop för att bilda nya rubriker. Slutresultatet blir briljant bitande samtidssatir samtidigt som det får mig att skratta mig tårögd. Egentligen skall löpen ses och inte bara läsas, men exempellöp från böckerna är:

                             "LOKETS PAPPA avslöjar allt OM SITT SEXLIV - BILDER"

                             "CAROLA och Runar TAFSADE PÅ KVINNOR på väg till BIBELMÖTE"

                             "Kungen & Silvia: DÄRFÖR ÄR VI MER OTROGNA PÅ VÅREN"

                             "KIKKI Danielsson tvångsintagen på MENTALSJUKHUS EFTER TV-GALAN"

Faktum är att samtliga löp som innehåller namnen KIKKI och Danielsson är hysteriskt roliga. Och de är många. Det mest tragiska är väl egentligen att det fåtal äkta löpsedlar som smugits in i boken ter sig som minst lika bisarra som de falska - "Så lyckades BRIGIT NILSSON hålla sin DÖD HEMLIG I 16 DYGN" - och att många av de falska inte verkar alltför långt borta från det vi kallar verklighet. Köp, läs, skratta, gråt!

Kommentarer
Postat av: mattias

Jag kikade också på löpsedelsböckerna och Tovegrejer, men var för fattig såhär precis innan lön. Allt med Kikki är ju roligt per definition. Bara namnet får mig att börja fnissa. Som falukorvslöpet - sånt där går inte ens att hitta på...

Postat av: Brewster

Jag hade lagt ut pengar för bokmässa i förväg, och glad är jag för det- vet inte hur många goda skratt jag fått av kikkilöpen. Börja spara inför nästa år redan nu! Och hela sommaren har det redan klassiska falukorvlangarslöpet funnits på gotlandgatan som vår heliga graal. Hänt Extras rubrikmakare borde få någon sorts humorpris, eller nåt. För stor humor är det.

2006-09-27 @ 22:41:24
URL: http://brewster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback