Min dagbok, den blev stulen - de skrattar åt mig nu

Idag hade den IT-ansvariga på mitt jobb en lång och grundläggande genomgång av kidsen på min skola och deras internetvanor. Naturligtvis togs gamla beprövade, bespottade ungdomsföreteelser som MSN Messenger och Playahead upp - även mina mest datorfientliga kollegor är väl välbekanta och har nog numera koll på vad ett Internetcommunity är och hur det fungerar. Däremot gicks nu nya begrepp igenom som skapade förvirring i församlingen; vad är en blogg? Vad är Facebook? De flesta av mina kollegor såg ut som frågetecken. Eller ja, minst två av dem har kollat minst en gång i min egen blogg, men de hörde väl till undantagen. Kanske borde lämna ut min webadress som typexempel.

Efter kollegiet fått internets mysterium förklarade för sig berättade någon en skräckhistoria om hur en lärare på annan skola skrivit en rätt utlämnande blogg som sedemera upptäcktes av eleverna. Skandal! Nu har jag aldrig skrivit speciellt pikanta detaljer om mitt sexliv här i bloggen, men samtidigt vill jag inte heller riskera att hamna i en liknande situation. Jag är medveten om att det kan hända. This is risky business. Jag vill inte fundera över bloggandet för mycket, jag vill varken att bloggen ska påverka mitt yrkesliv eller relationer till vänner och bekanta. Och helst av allt vill jag sklippa agera självcensurerare jämt och ständigt. Nu är klockan snart fyra på natten och jag ska sova vidare på detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback