Television man

En av mina bästa tevevänner, Eurosport, försvinner inom kort ur ComHems grundutbud. Det är med vemod jag tar farväl. Vi har haft många fina år ihop, Eurosport och jag. Jag minns inte riktigt när vi träffades för första gången, och det var väl inte direkt kärlek vid första ögonkastet, men det har blivit åtskilliga dagar, kvällar och sena nätter tillsammans sedan dess. Och nu finito. No más. Gone.

Häromdagen krånglade kabeln som vanligt och istället för att se Osakasammandraget på SVT24 var jag tvungen att följa Eurosports sändningar från VM. Jag har kastat dynga på SVT:s Anders-Gäsp-Gärderud tidigare, men Eurosport har en långt mycket sämre "expertkommentator" i form av forna storlöperskan Malin Ewerlöf. Fröken Ewerlöfs robotiska röst rabblar upp floskel efter floskel när hon inte repeterar de fraser som de betydligt mer kunniga och analytiska kommentatorskollegorna Olsson och Borgström rapat upp för länge sedan.

Att sedan expertkommentatorer inte enbart behöver vara utav ondo motbevisas av duktiga Maria Strandlund, tenniskommentator också på Eurosport. Jag har följt hennes insiktsfulla, behagliga röst så sent som under veckans sändningar från US Open. Skönt också att kvinnor fått en mer prominent roll på kommentatorsläktaren, istället för att bara få fungera som tröstande barm för Susanna Kallur att gråta ut hos. Även om den rollen fortfarande finns kvar på SVT...

Nej tacka vet jag Erica Johansson.Mer plats åt henne! Även om GP:s Johan Rylander sågade henne jäms med fotknölarna i en krönika häromdagen. Obegripligt!

Så hej då, Eurosport, jag kommer gråta för dig, för alla våra minnen, för en epok som går i graven. Men jag kommer knappast gråta för Malin Ewerlöf.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ericka är helt fantastisk! Kan vara en av anledningarna till att kolla på studio-sumo.

2007-09-01 @ 15:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback