Everybodys a dreamer and everybodys a star

Den blev de väntade filmerna som bokades i till filmfestivalen- plus The Best of Joanna Quinn. Jag vet egentligen inegtning om fröken Quinn, men hon verkar begåvad teckningsmässigt iallafall. Jag kände mig lite skyldig efter att inte bokat in tillräckligt många smala filmer inför festovalen- och jag ville passa på att se mer ur festivaltemat, Animania, som tydligen innehåller massor av fint tecknat. Också Paprika, som verkar lovande och är inbokad.

Kom in i en rätt het diskussion angående festivalen. Min diskussionsmotståndare ansåg att festivalen framställde sig som en alltför smal och kulturell händelse, han ansåg att man skulle införa fler jippon under festivalveckan och visa bredare filmer för att locka till sig en yngre och större publik. Alltså, jag vet ingenting om marknadsföring eller PR, men är inte själva meningen med filmfestivalen att man ska kunna se alla små, smala filmer som i vanliga fall inte får biodistribution? Om man vill se jippobetonde visningar av Göta Kanal 2 kan man väl gå till VIP-avdelningen på nya Bergakungen? Kidsen får sitt på annat håll, låt smalare filmer få bubbla upp till ytan åtminstone en vecka per år.

Och på något sätt kopplar jag ihop detta med min senaste vandring på Hemköp i Kortedala, då jag på müslihyllan fick se Finax nya tillskott på frukostflingehimlen: Da Müsli, komplett med några hiphop-stajlade förortskids på förpackningen. Har försäljningssiffrorna för müsli dalat så mycket, eller vadan detta försökt att göra fågelfröblandning coolt? Är det inte meningen att müsli ska vara för hälsomedvetna tanter av alla kön och alla åldrar, inget som de coola kidsen ska knapra på mellan graffittimålandet och skateboardåkandet? Varför måste man utmåla müslin som något det faktiskt inte är? Müsli är ju torrt, halvnyttigt frukosttillbehör, inget annat.

Kan inte filmfestivalen bara få vara en filmfestival, och kan inte müsli bara få vara müsli? Jag må vara konservativ, men det här luktar bara tom kommersialism.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback