La Belle Vie

Det gäller att ha kontakter. Idag var jag och eleverna på skolbio (Förortsungar, riktigt bra film, faktiskt) och jag passade på att byta ut gratismiddagen i Skolbespisningen mot riktig lunchrestaurang innan biobesöket. Äta på riktig restaurang, sådant som normalt folk gör - ja, de som inte har med sig små Tupperwarelådor med gårdagens rester, förstås.

Marias pojkvän Joakim tillhör det flådiga folket, så han fixade in oss på SE-Bankens egen restaurang. När det behövs passerkort både för att komma in genom ytterdörrarna och att komma ut ur byggnaden, ja då vet man att stället är exklusivt. Jag känner mig alltid lite bortkommen i slutna sällskap. Och jag det var länge sedan jag kände mig så annorlunda som idag.

Här satt män i kostymer och kvinnor i dräkter. Alla hade de med portföljer. Och när jag överblickade lokalen noga, riktigt noga, kunde jag enbart se en man med invandrarbakgrund. Och allt var så nytt för mig: En dignande salladsbuffe med allehanda grönsaker, rotfrukter och inlagd strömming! Tre huvudrätter! Och denna tystnad!

Själv hade jag ingen portfölj, och ingen kunde mista min klädsel för något som liknade en kostym. Men strömmingen var god. Och imorgon blir det tillbaka till mitt normala liv, bland förortsungarna i en skrikig skolbespisning. Och inte en enda kostym i sikte.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

På min sons skola finns det en ung lärare som alla vet vem han är. Han anses inte vara en särskilt bra lärare, han är rätt nyanställd och har aldrig utmärkt sig med att t ex dansa i genomskinliga tajts och stringtrosor på julavslutningen i aulan, det var det gympalärarna som gjorde men det är ingen som minns hur de ser ut ändå. Nä, han har kostym. Varje dag. Det är det enda. Skolans värld är bra konstig.

Postat av: Brewster

Vi har också en lärare som iklär sig kavaj och skjorta varje dag. Likaså en dam med matchande dräkt och skor. De tillhör båda det gamla gardet, och de är väl enligt mig undantagen som bekräftar regeln. Yrkesuniformen på min arbetsplats är väl annars jeans, loafers och kortärmad skjorta (herrarna)eller jeans, topp och kofta (kvinnorna).

2007-03-23 @ 13:43:47
URL: http://brewster.blogg.se
Postat av: Micke

Jag klär mig i adidas på jobbet. Och så varierande snakers utifrån humör. Fast det är inte så vanligt här. Och när någon högt uppsatt chef är på besök åker kostymen på de flesta. Fast jag fortsätter med mitt adidas.

2007-03-25 @ 03:11:29
URL: http://heysailor.blogg.se
Postat av: David

Kostymer är bra i mindre doser.
För många kostymer har en förmåga att strypa en på nåt märkligt sätt...
/Kaffe.

2007-04-01 @ 23:38:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback