Moi, j'me promene sur Ste Catherine

Jag hade ett hål mellan klockan tio och klockan tre, så jag skippade lärarrummet för ett tag, tog bussen från Hisingen till Majorna och vandrade runt med kameran. Först och främst gick jag till min framtida bostad. Kameran följde med som sällskap, jag kände att jag ville dokumentera den kommande flytten. Exteriörerna såg naturligtvis mycket bättre ut i strålande vårsol än vad de gjorde under en mörk, regntung marskväll. Jag tror jag kommer trivas utomordentligt- nära till Röda Sten och Bengans smäller lite högre än det bra läge för Citykrogen i Kortedala och Kvibergs Marknad jag befinner mig i nu.

Sedan fotograferade jag både uppför och nerför Karl Johansgatan. Och utanför Bengans. Lekplatsen utanför Café Zenit. Mariaplan.

Jag fotograferar egentligen skamligt lite. Det är sällan jag får för mig att avbilda min vardag. När jag flyttade från Göteborg till Brighton gjorde jag någonting liknande: Jag åkte runt på Göteborgs Spårvägar och fotograferade alla de platser i Göteborg jag inbillade mig att jag skulle sakna- Andra Långgatan, Stadsbiblioteket. Seriebutiken på Eklandagatan.

Men det fungerade aldrig riktigt. Göteborg och allt det gamla kändes vare sig angeläget eller oumbärligt i Brighton. Så denna gång är fotografierna inte tillbakablickande, utan framåtblickande. Det är hit jag ska: Zenit, Bengans, promenader längs Karl Johan. Jag behöver egentligen inga kort för att minnas det förflutna, det jag behöver är att se fram mot det som komma skall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback